Home

Tuesday, March 23, 2010

Panduan Untuk Bakal Papa

Kekadang kita sibuk dengan kerja dan perniagaan tetapi kita lupa tentang nutrisi untuk isteri kita di awal kehamilan. Selalunya si isteri sahaja yang teliti dalam hal-hal sebegini tetapi bagi kaum Adam kurang mempedulikannya. AYUH! Kita ubah cara kita berfikir dan juga cara kita melayani isteri kita sepanjang tempoh awal kehamilan dan sehingga tempoh melahirkan bakal zuriat kita. Aku hanya nak berkongsi sedikit info yang aku terbaca di internet dan juga buku-buku berkaitan nutrisi dan zat penting sewaktu kehamilan. INGAT! Kaum Adam pengambilan makanan yang seimbang amat penting sewaktu mengandung bagi memastikan isteri kita sihat dan anak dalam kandungan membesar dengan baik.

1. Air - Pengambilan air yang cukup sangat penting untuk diambil oleh ibu sewaktu tempoh hamil bagi mengelak dehidrasi. Air boleh diambil tak kiralah sama ada air kosong, sup, susu atau dalam bentuk jus buah-buahan dan perlu diambil dalam anggaran 9 gelas sehari. Diwaktu cuaca panas pula, seelok-eloknya jumlah pengambilan air perlu ditambah. Ingat yea wahai suami, kadang-kadang isteri kita ini cepat panas dan kurang selesa dalam sesuatu keadaan, ini mungkin disebabkan oleh perubahan hormon dan usia kandungan yang makin bertambah. Sediakan air yang secukupnya untuk isteri kita.

2. Kalsium - Pengambilan kalsium yang cukup amat penting bagi pertumbuhan tulang dan gigi bagi anak didalam kandungan. Ia juga penting bagi mengelak daripada osteeporosis dan gigi rapuh kepada si ibu. Kalsium yang tinggi boleh didapati dari sayur hijau, susu dan produk tenusu seperti keju dan yogurt. Kekacang juga mempunyai kalsium yang tinggi tetapi bagi mereka yang mempunyai sejarah alergi dan alahan didalam ahli keluarga dinasihatkan agar mengelak dari mengambil kacang sewaktu tempoh hamil. Wahai suami jangan kedekut untuk membelanjakan sedikit duit untuk kesihatan isteri dan juga anak dalam kandungan. Susu seperti "Mamil Mama" boleh membantu dalam menambahkan kalsium. Harga untuk tin yang kecil berharga RM 23.70 (Harga Carrefour la, tempat lain kena survey la) yang mana hanya boleh bertahan dalam 7 hari. So suami kenalah bersedia dengan wang ringgit yea. Aku pun tak tahu pasal susu ini tetapi isteri tercinta aku mengajar aku segalanya. Tanyalah isteri korang tip-tip untuk membeli belah kat pasaraya-pasaraya dan perbandingan harga.

3. Zat Besi - Penting unutk diambil oleh ibu yang mengandung bagi mengelak dari masalah kekurangan darah atau dikenali juga sebagai anemia. Bila berlaku masalah kekurangan darah merah, secara langsung akan menyebabkan berlakunya kurang oksigen di dalam badan dan akan membahayakan bayi dalam kandungan. Antara makanan yang kaya dengan zat besi ialah sayuran hijau seperti bayam, prune, kurma, kismis hitam, daging, ikan salmon dan telur kuning. Kadang-kadang isteri kita begitu memilih dalam pemakanan mereka, tetapi harus diingat wahai suami pastikan isteri korang semua mengambil makanan yang berkhasiat dan bukan "junk food" yang kita tidak pasti apa isi kandungannya. AYUH! Mari kita mainkan peranan kita sebagai suami.

4. Karbohidrat - Pengambilan penting untuk tenaga. Sumber karbohidrat boleh diperolehi dari nasi, roti, kentang dan juga dari susu. Kita boleh lihat isteri kita tercinta selalu cepat letih dan kepenatan, so kita perlulah sentiasa peka terhadap perubahan diri isteri kita. Isteri kita berkongsi segala khasiat bersama bayi dalam kandungan. Paling mudah sediakan roti sekiranya hendak melakukan aktiviti atau membuat perjalanan jauh yang boleh menyebabkan isteri kita penat. Mereka akan kerap makan dan makan untuk menampung semula khasiat dalam badan.

5. Asid Folik - Penting untuk pembentukan otak bayi. Selalunya sewaktu berjumpa doktor untuk pemeriksaan bulanan sewaktu mengandung, doktor akan memberikan asid folik sebagai makanan tambahan dan juga ia terdapat dalam susu yang telah diformulasikan seperti "Mamil Mama". Pil Asid Folik tidak la mahal yang mana ia boleh didapati di famarsi yang diyakini.

6. Protein - Penting untuk perkembangan otak bayi. Sumber yang kaya dengan protein ialah daging lembu, ayam. ikan, telur dan susu
7. Buah-buahan dan sayur-sayuran - Penting untuk mengelak dari masalah sembelit sewaktu tempoh hamil kerana ia kaya dengan serat. Selain dari untuk menghalang sembelit, buah-buahan juga kaya dengan vitamin C yang baik untuk kulit. Namun begitu sewaktu diawal kehamilan, elakkan dari mengambil buah-buahan yang tajam seperti buah nenas bagi mengelakkan masalah keguguran.
8. Vitamin B Kompleks - Sumber makanan yang kaya dengan vitamin ini adalah biji-bijian, kekacang, sayur hijau, telur dan produk tenusu.
*wahai suami yang mencintai isteri, jagalah pemakanan isteri supaya keadaaan isteri dan juga bayi dalam kandungan berada dalam keadaan yang sihat. Suami mana yang tidah mahu melihat isterinya mampu tersenyum dalam kedaan yang hamil. Ingat yea wahai suami dan bakal "NEW Papa" ini adalah amanah yang perlu kita pikul. Wajib kita melaksankannya wahai KHALIFAH ALLAH di muka bumi.

3 comments:

  1. Salam ziarah

    Saya linkkan blog ini ke blog saya

    isi nya menarik :)

    ReplyDelete
  2. terima kasih Teh 0...semoga byk ilmu yang boleh kita timba

    ReplyDelete
  3. Banyakkan juga membaca Al-Quran, terutamanya Surah Mariam, Surah Yusuf, Surah Luqman, Surah Yunus, Surah Ibrahim, Surah Al-Kahfi, Surah Yassin , Surah Ar-Rahman. Tips ni dpt dr seorang sahabat

    ReplyDelete